pondělí 6. září 2010

Říp

www.fototuristika.cz
Říp vice zde:

Poutní místo spjaté s pověstí o výstupu praotce Čecha na tuto horu. A jelikož by měl správně každý Čech jednou toto místo navštívit, tak jsme se sem vydali jednoho únorového dne i my.
 Z dálnice odbočujeme na Vražkov a těsně za ním spatřujeme z okénka velkou ceduli s nápisem Hřbitov zvířátek. A protože jsme jako vždy zvědaví, vjíždíme bahnitou cestou na louku ke hřbitovu. Je tady spousta hrobů s květinami i náhrobními deskami jako u hrobů lidí. Na některých jsou dokonce i fotky a talismany. Převažují hroby psů. V horní části hřbitova se nachází malá zvonice a modlitebna. Velice hezky udělané. Celé toto místo vypadá sympaticky, i když se jedná o hřbitov.

na hřbitově mazlíčků

Sedáme do auta a přijíždíme do vesničky Rovná. Na začátku vesnice je odbočka vpravo s možností vyjetí na parkoviště až k samotnému Řípu. My ale parkujeme v Rovné, kousek od zdejšího rybníčku. Raději se projdeme a hlavně máme možnost vyfotit si Říp i z dálky. Vycházíme mírný kopec a zastavujeme u velké informační tabule popisující historii této hory. Hned vedle je další cedule upozorňující na zákaz stanování a rozdělávání ohně. Říp je přírodní rezervací a památkově chráněným územím. Žije tady hodně zvěře a roste vzácná a chráněná květena.

informační tabule pod horou Říp

Jsou zde dvě cesty. Jedna vede nahoru na vrchol k románské rotundě a druhá kolem obvodu hory. Jdeme nahoru. Zpočátku kamenitá cesta postupně přechází v betonovou. Stoupání je celkem přiměřené. Jelikož je Říp dosti navštěvovaným místem, často se vyhýbáme lidem. A to je všední den…
Asi po 300 metrech je první náznak vyhlídky na okolní krajinu. Náznak proto, že do výhledu částečně zasahují větve stromů. Říp je totiž celý zalesněn a tak výhledy do okolí umožňují pouze malé výseky stromů. Navíc k naší smůle je i mírná mlha a moc toho nevidíme.
Pokračujeme dále a již kousek od vrcholu objevujeme další vyhlídku a té se už dá tak říkat. Je tu skalnatá holá plocha a žádné stromy. Jen škoda opět té mlhy. Sedí tady i jeden odvážlivec s roztaženým padákem a čeká na vítr. Bohužel je bezvětří a tak má smůlu.

paraglidista na Řípu

Vracíme se na hlavní cestu a přicházíme ke zdejší restauraci. Milá zastávka pro všechny fyzicky vyčerpané a žíznivé jedince. Pak již směřujeme k románské rotundě. Rotunda vypadá hezky a tak zachovale, jako kdyby ji dostavěli včera. Opravdu to zde na vás dýchne takovou mystikou, ale určitě je lépe, když tu není moc lidí. Kousek za rotundou je místo, odkud byl v roce 1868 slavnostně vylomen základní kámen na stavbu Národního divadla.
Dále ještě staneme na pražské vyhlídce, z které by měla být vidět Praha, ale samozřejmě pouze za jasného počasí a to dnes bohužel není. Ovšem tato vyhlídka překonává obě předchozí mnohem širším výhledem do okolí. Přes tuto vyhlídku vede cesta dolu po opačné straně Řípu. Je méně frekventovaná, neboť je strmější, užší a zpočátku vede mezi čedičovými skalami, což mnohé asi odradí.