Stádlecký řetězový most
www.fototuristika.cz
více o tomto výletu
http://www.fototuristika.cz/tips/detail/577
Stádlecký most je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem v České republice. Spojuje břehy Lužnice u Stádlece na Táborsku, v místě křížení červené, žluté a modré turistické trasy. V roce 1959 byl prohlášen za technickou kulturní památku, což ho možná zachránilo…
Stádlecký most dlouhá léta (1848-1960) stával úplně jinde. Byl součástí důležité obchodní cesty z Bavorska do Haliče a spojoval břehy Vltavy nedaleko obce Podolsko. V letech 1847-1848 ho tam postavil Vojtěch Lanna podle návrhu ing.Gassnera a Schnircha. Po rozhodnutí napuštění přehrady Orlík v roce 1960, by byl most nenávratně zatopen. Jelikož se však jednalo o kulturní památku, bylo rozhodnuto o jeho rozebrání a prozatímním uskladněním na jiném místě.
Dokonce přišla i nabídka ze zahraničí na odkoupení tohoto mostu, která ale byla naštěstí zamítnuta. Pro most se začala hledat nová vhodná lokalita. Ze 13 navržených bylo nakonec vybráno místo u Markova mlýna na řece Lužnici spojující břehy Stádlece a Dobřejic.
A tak 15let po rozebrání mostu se začal znovu sestavovat z pečlivě evidovaných 2000 kusů žulových kvádrů a 1100 kusů konzervovaných částí mostní konstrukce, aby byl přesně 25.května 1975 slavnostně otevřen.
Zobrazit celý článek:
http://www.fototuristika.cz/tips/detail/577
Více tipů na výlet:
http://www.fototuristika.cz/searcher/filter?tips=1&view=1&order=1&x=64&y=14/
www.fototuristika.cz
více o tomto výletu
http://www.fototuristika.cz/tips/detail/577
http://www.fototuristika.cz/tips/detail/577
Stádlecký most je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem v České republice. Spojuje břehy Lužnice u Stádlece na Táborsku, v místě křížení červené, žluté a modré turistické trasy. V roce 1959 byl prohlášen za technickou kulturní památku, což ho možná zachránilo…

Stádlecký most dlouhá léta (1848-1960) stával úplně jinde. Byl součástí důležité obchodní cesty z Bavorska do Haliče a spojoval břehy Vltavy nedaleko obce Podolsko. V letech 1847-1848 ho tam postavil Vojtěch Lanna podle návrhu ing.Gassnera a Schnircha. Po rozhodnutí napuštění přehrady Orlík v roce 1960, by byl most nenávratně zatopen. Jelikož se však jednalo o kulturní památku, bylo rozhodnuto o jeho rozebrání a prozatímním uskladněním na jiném místě.

Dokonce přišla i nabídka ze zahraničí na odkoupení tohoto mostu, která ale byla naštěstí zamítnuta. Pro most se začala hledat nová vhodná lokalita. Ze 13 navržených bylo nakonec vybráno místo u Markova mlýna na řece Lužnici spojující břehy Stádlece a Dobřejic.

A tak 15let po rozebrání mostu se začal znovu sestavovat z pečlivě evidovaných 2000 kusů žulových kvádrů a 1100 kusů konzervovaných částí mostní konstrukce, aby byl přesně 25.května 1975 slavnostně otevřen.
Zobrazit celý článek:
http://www.fototuristika.cz/tips/detail/577
Více tipů na výlet:
http://www.fototuristika.cz/searcher/filter?tips=1&view=1&order=1&x=64&y=14/
Zobrazit celý článek:
http://www.fototuristika.cz/tips/detail/577
Více tipů na výlet:
http://www.fototuristika.cz/searcher/filter?tips=1&view=1&order=1&x=64&y=14/
Žádné komentáře:
Okomentovat